SiapA itu KorAi??

My photo
teringin nak ade kampung !!!!

Tuesday, December 27, 2011

Peranan Ulama' Dalam Dunia Persilatan

Disediakan Oleh :

Almarhum Ustaz Hanafi Bin Haji Ahmad

(Pengasas Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia)

Di dalam penulisan ini, ulama' secara ringkasnya adalah dianggap sebgai golongan cerdik pandai dibidang agama termasuklah para mufti, para kadi, imam-imam, bilal-bilal, sheikh-sheikh, ustaz-ustaz, tuan-tuan guru, lebai-lebai dan para lulusan pusat-pusat pengajian tinggi di bidang keagamaan.


Alam persilatan pula secara ringkasnya adalah segala-gala yang berkaitan dengan kegiatan ilmu silat (misalnya guru, pemimpin, penuntut, peraturun-peraturan dan tradisi-tradisi yang mnejadi lumrah), iaitu seni mempertahankan diri di alam melayu ini.


Silat adalah tidak asing dan tidak dapat dipisahkan dari maysarakat melayu. Di Malaysia ini, orang-orang melayu itu boleh dikatakan keseluruhannya adalah orang Islam. Ilmu silat adalah satu cabang ilmu yang dapat digunakan untuk menjaga keselamatan diri, nyawa, harta benda, keluarga, bangsa, negara dan ugama dari ancaman dan pencerobohan.


walaupun di dalam perkembangan pesat senjata moden yang bermula sejak penghujung kurun ke 19 hingga sekarang ini, peranan silat dasi segi mempertahankan negara adalah sangat jauh berkurangan dari zaman sebelumnya, namun hakikat bahawa manusia adalah masih terdedah kepada berbagai-bagai jenis pencerobohan dan ancaman adalah tidak dapat dinafikan.


Oleh itu persedian bagi menjaga diri dan nyawa adalah senantiasa merupakan satu keperluan asasi dan dituntut oleh ugama. Oleh yang demikian, mempelajari silat sebagai alat mempertahankan diri adalah selaras dengan kehendak ugama didasarkandari Firman ALLAH S.W.T di dalam surah An-ANfaal, ayat 60 yang bermaksud :


"Dan siapkanlah untuk mneghadapi mereka (musuh) dengan

kekuatan apa saja yang kamu sanggupi dan dari kuda-kuda

yang ditambat untuk berperang (yang dengan persiapan itu)

kamu menggentarkan musuh ALLAH, musuhmu dan orang-orang

selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya sedang ALLAH

mengetahuinya. Apa saja yang kamu nafkahkan pada jalan

ALLAH nescaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan

kamu tidak akan dianiaya"


Kita juga sering kedengaran peristiwa-peristiwa dimana orang-orang yang tidak menggangu orang, orang baik-baik dan salleh-salleh yang menjadi mangsa pencerobohan dan ancaman dari anasir jahat. Anasir jahat ini selalu melengkapkan diri mereka dengan ilmu-ilmu yang bersangkutan, sedangkan orang yang baik-baik tidak pula melengkapkan diri dengan ilmu bagi orang yang baik-baik misalnya ilmu silat.


Disini nampaklah berapa lebihnya ilmu itu seperti Firman ALLAH S.W.T di dalam surah Az-Zumar ayat 9 yang bermaksud :


".....katakanlah : " Adakah sama orang-orang yang mengetahui

dengan orang yang tidak mengetahui? sesungguhnya orang-orang

yang berakallah yang dapat menerima pelajaran"


dan Firman ALLAH di dalam surah Al-Mujaadah ayat 11 yang bermaksud :


"Allah meninggikan orang yang beriman diantara kamu dan

orang -orang yang diberi ilmu pengetahuan, beberapa darjat..."


Dari ketiga-tiga ayat Al-Quran dan perbincangan diatas, dapatlah disimpulakn bahawa menuntut dan mempelajari silat itu mempunyai kelebihan dan dituntut oleh agama.


Akibat lamanaya silat telah sebati dengan orang-orang melayu, maka ujudlah beberapa ciri tersendiri di dalam ilmu persilatan yang menjadi amalan. Diantara ciri-ciri yang terbaik ialah hubungan yang rapat dijalin oleh rasa hormat dan muhibbah diantara murid dengan guru. Guru-guru sering dijadikan tempat rujukan di dalam banyak hal. Di samping ituperlu diambik perhatian bahawa mereka yang berminat untuk mempelajari silat adalah terdiri daripada pelbagai golongan termasuk mereka yang berniat baik atau jahat pada mulanya. Apabila ciri-ciri ini ujud di alam persilatan, maka alam persilatan itu sendiri telah menjadi satu saluran pendidikan yang unggul sekali. Peranan ini jika diteliti adalah sangat berkesan, sebagai alat memproses mereka yang rendah akhlaknya untuk menjadi insan yang berguna.


Namun begitu, silat hanya dapat menjadi saluran pendidikan secara realiti sekiranya ia didukung atau dipimpin oleh mereka yang mempunyai asas dan latar belakang ugama. Sekiranya tidak, dan sekiranya pemimpinnya terdiri dari orang-orang yang 'asi ( seseorang yang sering melakukan maksiat) dan mengamalkan sesuatu yang bercanggah dengan akidah Islam maka sialat akan menjadi satu saluran memproses anggota-anggota masyarakat yang tidak diingini dan merbahaya sekali


Disinilah letaknya peranan utama ulama'. Jika mereka menjadi pemimpin dan pendukung silat bukankah mereka akan dapat satu wasilah yang berkesan untuk mengembangkan ajaran agama dan membentuk masyarakat?


Jika diteliti dari segi sejarah peranan ini memang dimainkan oleh para ulama' yang silam. Ulama' di zaman silam adalah merupakan ahli-ahli silat yang menjadi harapan penduduk kampung dan negeri di mana mereka mendapat kedudukan yang baik. Jauh lebih dari itu mereka telah dapat menyediakan angkatan untuk mengembangkan Islam. Bukankah Pulau Jawa telah di Islamkan oleh Ulama' pendekar yang digelar "Wali Songo" atau wali sembilan? Kumpulan ulama' pendekar bukan sahaja telah ujud di Jawa, tetapi juga di Acheh, Perlak dan di negeri-negeri semenanjung Malaysia. Golongan inilah yang sangat ditakuti oleh penjajah dan merekalah yang telah menangkis hingga ketitisan darah yang terakhir terhadap pencerobohan-pencerobohan penjajah.


(akan bersambubg...)

No comments:

Post a Comment